23.7.11

...I'm enjoying myself in my favourite country !

Oon ollu jo melkein kaksi viikkoa Ranskassa ja tuntuu ihan siltä kuin oisin saapunu tänne eilen. Tuntuu, että en oo saanu mitään aikaseks, mutta silti aika rientää. Ja silti oon oikeesti kerenny tekeen vaikka mitä (paitsi oleen koneella :D). Lyhyt briiffaus siitä mitä oon tehny : viettäny yhden viikon mun amerikkalaisen kaverin ja sen perheen kanssa + mun hostperheen, käyny Lyonissa, ollu Saint Etiennessä, shoppailu, syöny yliäyräiden mutta ÄLYTTÖMÄN hyvin, juhlinut, nauranut, tapanut uusia ja vanhoja tuttuja, puhunut ranskaa ja vaikka mitä muuta, siis voi että...Oon vaan nauttinu elämästäni ja aikaa ei oo hirveesti jääny muulle. Ensinnäkin mun piti pitää matkapäiväkirjaa mut mm eka viikko oli sellasta et herättiin aamulla 8-9 aikaa, lähettiin visiteeraamaan mun regioniin (aluetta, nimeltä Rhone-Alpes) ja tultiin kotiin 8 aikaa illalla, juteltiin ja syötiin klo yhteen asti ! Huhhu eipä tullut hirveesti kirjotettua sinne matkapäivikseen...Mutta ei se kaduta :) En tiedä mistä tarkalleen puhua nyt, voisin seuraavilla kerroilla puhuu vähän siitä mitä oon syöny ja myös mun ostoksista jotain :) 
Kuva Google Images
Olin muuten viikko sitten hostsiskon 20v synttäreillä ja oli aivan huippua. Ranskassa 18v ja 20v synttärit on siis tosi tärkeitä ja usein (lähes poikkeuksetta, ainakin täällä päin) synttärsankari vuokraa ison juhlasalin, jossa on tanssilattia, dj, ruokapöydät ymym..ja kaverit ja sukulaiset on kaikki kutsuttu samaan aikaan paikalle. Juhlat menee aika usein samalla kaavalla ja aattelin, että voisin nyt kertoo miten tuolla serkun synttäreillä toimittiin. Eli aluks kaikki vaan seisoo ja juttelee ja hengailee juomalasien kanssa ja sukulaiset (siskot/veljet) ja kaverit kiertelee juhlaväkeä boolimaljojen kera täytellen laseja. Samanlailla kiertelee myös alkupalat, eli pieniä pitsanpaloja, ranskalaista makkaraa, sipsejä ja siis kaikkee pikkusuolasta. Sitten mennään pöytiin istumaan ja tarjoillaan alkuruoka, joka tällä kertaa oli salaatinlehtiä, hunajamelonia (syödään paljon täällä) ja jambon cruta, jota on vaikee selittää suomeks eli raakaa lihaa, aika rasvasta mutta tosi hyvää kun tottuu makuun :
sitten siis syödään ja juodaan ja mennään sulatteleen ruokaa tanssilattialle ! Sit kun ollaan taas väsyneitä, niin syödään lämmin ateria (katoin kelloo niin se oli klo 01 kun syötiin se, hehe) Ja tarjolla oli lihaa herkkusienikastikkeella, ja perunapyöryköitä. Nam. Sitten oli juuston aika, ja sai ite valita mitä juustoa ottaa. Sitten tuli pikku kisailua ja visailua ja lahjojen aukaisemista. Lahjat siis tosiaa aukastaan siinä ennen kakkua ja kaikki seuraa mitä lahjoja sankari oikeen saakaan. Mun hostserkku on oikee Kiina fani, joten synttärit oli suunniteltu vähän siihen teemaan, meille mm jaettiin kaikille kiinalaiset hatut, ja ne oli tehny yllätyksenä sellasen pahvisen kiinalaisen lohikäärmeen, joka oli tosi hieno Ja tietenkin laulettiin hyvää syntymäpäivää kiinaksi, en kyllä ymmärtänyt sanoja, mutta melodia oli tuttu! Lahjojen jälkeen aukaistaan skumppapullot ja kakkukierros alkaa. Meillä oli myös hostiskän itsetekemää jäätelöä tarjolla, parasta! Tässä vaiheessa kello oli noin 3, loppuilta vaan juteltiin ja tanssittiin ja kello 5 aamulla syötiin soupe à l'oignon eli sipulikeitto (kun juhlitaan kello 5 asti aamulla häissä, synttäreissä tai missä tahansa suurissa juhlissa Ranskassa on tapana tarjota jäljellä oleville vieraille sipulikeittoa). Se oli niiiiin hyvää ja sipulikeitto juustoraasteella ja patongin paloilla kruunasi koko juhlan. Kotiin saavuttiin sitten klo 6 aamulla ja porukka oli ihan kuollut :) Ehkä mäkin joskus saan samankaltaiset juhlat, sillä mun mielestä ranskalaisia synttäreitä ei vaan voi verrata suomalaisiin...Noniin nyt loppuu tää kulttuurillinen valistus ja loppuun vielä kuva mun lempikaupungistani Lyonista.


No comments:

Post a Comment

Kommenttia, kritiikkiä, parannusehdotuksia, terveisiä:

Merci de m'écrire un petit mot :