28.11.11

...Me & France in a nutshell

1. Olen biologisesti 100% suomalainen, vaikka mulla on ranskalainen etunimi
2. Mulle on kuitenkin usein sanottu, että mun nimi oli "enne", siksi Ranska on tavalla tai toisella ollu suurena osana mun elämää
3. Mun ensimmäiset muistikuvat ranskankielestä on kun naapurintyttö opetti mulle varmaan 5-vuotiaana sanan "ours" eli karhu.
4. Hoin sitä sanaa sitten aina 12-vuotiaaksi. Vähintään.
5. Menin ensimmäistä kertaa Ranskaan vuonna 2001.


6. Muistan kun silloin katsoin hotellihuoneessa ja uutisia ja mietin mielessäni kuinka hienoa olisi osata ranskaa.


7. Se idea kai jäi muhun itämään, sillä valitsin ranskan valinnaisaineeksi yläasteella.
8. Ekat ranskantunnit oli kivoja, uusi kieli ja uutuuden viehättävyys. Sitten iskikin se kamala totuus kielen vaikeudesta ja kieli ei jaksanu enää kiinnostaa
9. Mun piti oikeesti mennä vaihtoon Kanadaan, mutta kerran eräs aamu heräsin ja tiesin vaan jotenkin, että mun piti mennä Ranskaan. Soitin samana päivänä mun järjestölle ja sain Ranskasta paikan. En oo kertaakaan katunut.
10. Mun piti kahtena kesänä mennä Englantiin kielimatkalle, mutta monen mutkan kautta päädyin taas Ranskaan, St. Raphaëliin.


11. Silloin oli kesä 2008 ja vietin parhaat 3 viikkoa Ranskassa. Olin tosi motivoitunut oppimaan ranskankielen.


12. Sitten 4.9.2009 lähdin 10 kuukaudeksi Ranskaan. Vietin vaihtovuoden pienessä kylässä, jonka nimi on "Pralong". Koulua kävin isommassa kaupungissa "Montbrison". Suurimmat isot tunnetut kaupungit on Saint Etienne ja tietty Lyon.


13. Olin STG eli Science et technologie de la gestion -luokalla, eli suomeks jotain "yrityksenjohdon tieto ja teknologia" :D Mulla oli tavallisten aineiden lisäksi yrityksen johtoo, ns viestintää, laki- ja taloustietoa.
14. Mulla oli aina pieni sanakirja mun laukussa.  Illat opiskelin ranskankielisiä sanoja mun isosta sanakirjasta ennen nukkumaanmenoa.
15. Olin isäntäperheessä, joilla oli oma leipomo. Sain syödä ranskalaisia leivoksia ja herkkuja niin paljon kuin halusin, enkä silti lihonut kun vaan pari kiloa!


16. Sain tosi paljon uusia kavereita Ranskasta ja taisin juhliakin joka ikinen viikonloppu...


17. Vaihtovuosi Ranskassa oli mun elämäni paras vuosi. Löysin sen paikan missä mun on hyvä olla ja ne ihmiset, jotka tekee mut onnelliseks. (Tietty Suomikin ja suomalaiset kaverit ovat ihania, mutta en koe tätä "mun paikakseni"...)
18. Olen nyt opiskellut ranskaa 5 vuotta ja olen siirtynyt lyhyestä ranskasta pitkään viime vuonna.
19. Olen mennyt mun vaihtovuoden jälkeen Ranskaan yhteensä 6 kertaa. 
20. Menen ensi vuonna opiskelemaan Ranskaan. Eli siis muutan Ranskaan. Hullun ihanaa eikö?


2 comments:

  1. huuuui!! ihan sika huippua et oot muuttamassa ranskaan! en tiiä näitkö sen viestin minkä kirjotin vastaukseks mun blogiin, mut laitan vielä tähän saman, eli siis jos haluut voit lisätä mut facebookissa (Emma Savela) kaveriks niin voidaan välillä vaihtaa kuulumisia tai jotain :)

    ReplyDelete
  2. Öö oon koko ajan käyny sun blogissas kattoo josko oisit vastannut, mutten ainakaa ollu viä nähny mitää, pitääne mennä uusiks tarkistaa :) Mutjoo hei upeeta, mä laitan sut vaikka Faceen, on niin ihana jutella ihmisten kaa jotka jakaa tän rakkauden ranskaan :)

    ReplyDelete

Kommenttia, kritiikkiä, parannusehdotuksia, terveisiä:

Merci de m'écrire un petit mot :