6.3.12

...Comme des enfants

Taas vaihtovuoteen liittyvä nostalgia palasi muhun. Menin vaihtovuoden aikaisen blogini sivuille ja luin sen kokonaan läpi. Sain idean jakaa osan siitä teidän kanssa, laitoin jokaisesta postauksesta pari ensimmäistä virkettä (tai vähän enemmän) päivämäärineen tähän postaukseen. Aika pitkähän postaus tästä tulee, mutten millään malttanut lyhennellä näitä "otteita" enempää. Huomaa myös kirjoitustyylistä miten kypsyin siellä vuoden aikana...Voi vitsit, onpa haikeeta. Toivottavasti tämä postaus voisi herättää jotain tunteita ja ajatuksia vaihdossa olleille tai vaihtoon lähteville (niille jotka jaksavat edes lukea puolet tästä). Mulla on myös mielessä yksi toisenlainen vaihtaripostaus, saa nähdä toteutuuko se, joten jos vaihtarihommat kiinnostaa niin jää odottelemaan ;)


Mes chers lecteurs francais, je suis désolée mais cet article est entièrement en finnois mais j'ai tout de même envie de vous expliquer de quoi il s'agit. Pour ceux qui ne savent pas, j'ai vécu un an (enfin 10 mois) en France en tant qu'une étudiante d'échange. J'ai donc été scolarisée au lycée francais pendant une année scolaire et j'ai habité chez une famille d'accueil (qui devenue comme une vraie famille pour moi). Dans cet article je publie quelques extraits de mon blog sur mon année en France. L'autre jour. j'ai relu tous les textes que j'avais écrit en France et ca m'a donné envie de partager mon expérience avec d'autres gens car cette année-là reste inoubliable pour moi.


8.8.2009
AAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA
Nyt se tapahtui. Perjantai 7.8.2009 klo 17.29. Sain mun isäntäperheen tiedot !!! yaaaay

28.8.2009
Ca y est.
Viimeinen päivä Suomessa! Päivä alkoi sillain, että heräsin 9.25, aattelin nukkuu viä mut en pystynyt ku tajusin että mun lento lähtee 24h päästä, SHARP!

7.9.2009
noniin. en tiedda mista aloittaa. =D oon siis nyt perhees. asun iha maalla; siis taa on nii upee paikka !!! vuoristoo joka puolel ja kaikkee. mul on 3 kertaa omaa huonetta isompi huone, kaks sankyy; sohva, tietokone (ei nettiii siin) oma vessa ja suihku ja oma PARVEKE. 

10.9.2009
oon vasynyt ja onnellinen. 
Naa paivat on tooooosi pitkii taalla. koulussa oleminen 6h asti ei oo mikaa paha juttu. Oikeesti. Ainakaa mulle =D.

11.9.2009
RAKASTAN NAITA IHMISII TAAL !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

14.9.2009
Eka viikonloppu perhees on vietetty. 
launtain tein grasse matinéen eli nukuin pitkaan. Tai no en koska cindy heratti mut tekstarillaa joskus 9 jalkee. mut whatever. Sit mentii boulangeriin ja paatin menna siskon kaa talleille.

17.09.2009
Kiitos kaikille jotka on muistanut mua mun synttarina! 
Teen tassa heti alussa muutaman ilmoitusluontoisen asian niille, jotka tata blogia mahtaa lukea. Ensinnakin mun suomen kieli on karsinyt, jonka huomaa mun huonosta kirjoitus tavasta. Mun lauseet on tokkoja, sanavalinnat ei ehka sopivia jne..

21.9.2009.
En kerkee kirjottaa kauaa, koska mun pitaa menna opiskeleen koska mulla on huomenna talous ja oikeusopin kontrolli testit ranskas etta joo... joista sain teitaa tanaan !!!! 

27.9.2009
Mua arsyttaa kun en pysty mitenkaa kirjottaa kaikkee mita tapahtuu tanne. Mietin asioit nii paljo paivittain, etta jotenki aattelen et oisin kertonu ne teille vaikken ookaa. Tasta esimerkkina et "unohdin" ilmottaa mun vanhemmille et alotin tanssin taalla. Etta sellasenkin voi unohtaa...

6.10.2009
-viime viikolla ratsastin, se oli outoo ja ihanaa ja alan vuokraa yhta heppaa joku 3krt viikos.

11.10.2009
Ihana viikonloppu. Launtaina ostaan mulle body tanssia varten (kuvitelkaa mu bodyssa voi luoja..), sit loysin alennuksessa Escadan collectors edition miniatuureja ja hankin ne ittelleni. Sitten ratsastaan, mun heppa oli taas niin upee mut yhtakkii ihan tyhjast se alko ontuu, nyt se on sit saikul.

14.10.2009
tan yli kk ranskassa olon aikana en oo tavannu yhta mielenkiintoista ihmista kuin eilen. Menin normaalisti enkun tunnille. Mutta meidat vastaanottikin nuori poika britti aksentilla "hi everyone" "ehh hellooo". 

19.9.2009
Ja taas voin sanoo, etta oon kipee. Tai en oikee tia oonko, mut aamul herasin nousin sangysta ja nain hostmaman ja se kysy et onko kaikki ok ja sanoin  ettei oo ja seuraavaks menin oksentaa.

23.10.2009
Onpa taas ollut tapahtumarikasta ta mun elama taalla. Nyt oon siis lomalla, mun luokkalaiset on viela koulus mut mun koulupaiva paatty tanaa lyhyeen. Meilla siis oli aamul normaalisti liikkatunti. Oon ollu tas vaha kipee, yskiny koko viikon ja karsiny hirveest kurkkukivust.

31.10.2009
Mentiin Mikaelin synttareille, se taytti 20. Meilla on niin iso suku etta populaa riitti yllin kyllin. Mul meni kyl koko ilta istuen koska olin kepeilla. Se arsytti koska kaikki muut piti hauskaa. Se oli sellane diskon tapane, kaikki tanssi, vauvasta vaariin!

4.11.2009
Alku paivan olin kotona. Yritin vahan lukee laksyja, sit innostuin muista jutuista ja aloin kirjottaa ja kirjottaa ja kirjottaa. Ei mun kirjotuksissa ollu mitaa jarkee, kuhan vaa kirjotin. Ja se teki hyvaa.

14.11.2009
Halusin asken tarkistaa etta toimiiko yle areena ulkomailla. Valitsin ohjelmaksi karjalan kunnailla. Kuulin televisio suomea, se teki kipeeta korviin ja sitten nain koivuja, se oli shokeeravaa ja sitten nain auton suomen rekkareilla ja totesin et se oli liikaa. 

16.11.2009
No siis tietenkin oon TAAS kipee. 
ja ulkona on 20 astetta. 
Juon vetta sokerilla, koska se kuulemma auttaa oksennustautiin. siis kuulemma.

12.12.2009
No tein mun tokan sairaala reissun ku tulin taas kipeeks ja luultiin et mul on appendicite, tai jotai sinne pai mut mikakoha se nyt sit suomesk taas oli??? hmmmhmm. en muista just nyt, kirjotan sen tahan myohemmi :D 20min myohemmi : umpisuolentulehdus!!!!! muistinpas! 

21.12.2009
No olin siis koulus sen 4 tuntii, sit kara odotti mua aulas, juoksin sita vastaa ja halasin sita aivan onnessani huudellen et nyt on vihdoinki loma!!! Sit otettii bussi kotii siskon kaa, oltii vaan iloisia.

30.12.2009
Leivon piparit loppuun, ja niissa oli iso homma. Tein kaiken yksin, ja kaiken lisaks muumipiparmuotit eivat olleet kovin kaytannollisia.

7.1.2010
jees vuodessa 2010 mennaan !!! Tana vuonna Suomeen, en tieda mita ajatella siita.....

22.1.2010
taalla menee hyvi, lahen koht kouluu sit st etienneen ja sit illala 6 takas. Kara on uudes isantaperhees, niil on kuulemma oikee sauna. Mut on kutsuttu kylaa.

27.1.2010
oijoijoi kaikki on taas vaa niin hyvi =) Oon kotona, mul alkaa vasta koulu klo 2 !! Ja loppuu klo 4, ei liian raskasta !! Taa viikko aika rento, tiistai iltapaiva ei tunteja, joten lahettii alennusmyynneille Lyoniin ma, aiti, kara ja lucile. 

13.2.2010
Joo jutut on menny jannaks taalla. Viikko sitten meidan koulun oppilaat paatti saartaa koulun, niin ettei kukaan paasis tunneille. Siis nain ne osottaa mieltaan =) Ei ta ny mua mitenkaa yllata, mut silti naurattaa :D eli siis ei paasty sina paivana kouluun, jee vapaapaiva :D

16.3.2010
pitkään aikaan ei ole tullut päivitystä. Koneita täällä päässä hajalla, kaikkee muuta menoo ja sellasta. Aina näitä syitä löytyy. nyt sit pitäs keksii miten saan kirjotettuu kaiken sen mitä täs nyt on tapahtunu. oivoi. 

23.3.2010
löhösin koulupäivänä koulunpihalla nurmella. juteltii kavereiden kaa, kuunneltii musaa ja otettii aurinkoo. sit nähtii lentokoneita tavailla ja sanottii että voitaspa olla siä sisällä vaikkei tiedetty minne se ees oli lentämässä. sit söin jäätelöö ja huomiseks yhä luvattu joku 20 astetta =) kesä on täällä, kaikki on iloisia =)

14.4.2010
Pää lyö tyhjää
En tiedä yhtää mitä kirjottaa
En tiedä yhtää mikä teitä jokka luette tätä vois kiinnostaa
olen lomalla. näin mun perheen pari päivää sit. Se oli aika kaaoottista, en oikee vieläkää tiedä mitä siitä kaikesta pitäs ajatella. 

14.5.2010
Mä oon alle 2kk päästä suomessa, niin kuin varmaa moni muukin on tajunnut...
Alan oleen koko aja surumielisempi, itkusia hetkiä on tosi usein nyt kun vaan katon ihmisii ympärilläni ja tajuan että tää ei kestäkää ikuisesti. Nyt kun teen asioita alan sanoon itelleni " tä on vika kerta kun teen tätä "

6.6.2010
Yli 9 kk mun elämä on ollut Ranskassa. Mut en ees osaa laskee kuinka kauan mun sydän täällä on ollu. Ja paluu Suomeen (yritän keksiä jotain adjektiiviä kuvaan suomee, mutten keksi nyt tässä heti) lähestyy ja pala musta jää tähän maahan ja sen ihmisiin...

24.6.2010
Niin kai se sitten on, että mulla on enää 2,5 viikkoo jäljellä ranskassa. tää aika vaa nii hupenee...oon nyt siis kokonaan lomalla, ylioppilaskirjotukset tuli hoidettua maanantaina. Olin 3,5 tuntia siä salissa (maksimiaika 4h) ja kirjotin 8 sivua ilman sanakirjaa.

----
Ja  siihen päättyi se blogi. Huomaa kuinka päivittely hidastui loppua kohden...Tulin takaisn 11.7.2010 ja viimeinen postaus oli 24.6! Mietin kyllä hetken, että kehtaanko edes julkaista tätä kun noiden ensimmäisten postauksien tekstien taso on mitä on, mutta pitää muistaa, että siitä on 3 vuotta kun olen ne kirjoittanut, joten ainakin itse koitan olla sujut niiden kanssa.

Heräsikö ajatuksia? Tunnelmia? Kysyttävää?

4 comments:

  1. Ton blog est très beau! Je trouve ça bien que tu mettes aussi tes articles en français :)
    -C

    ReplyDelete
    Replies
    1. Merci ! Oui je veux continuer à écrire mon blog en francais aussi même si ca me prend beaucoup de temps d'écrire un article d'abord en finnois et puis en francais...Mais au moins ca permet aux Francais de comprendre ce que j'écris :)

      Delete
  2. Haha näköjään mussa ja Gagassa sit on samaa näköä :D

    http://fashionbeautymylife.blogspot.com/

    ReplyDelete

Kommenttia, kritiikkiä, parannusehdotuksia, terveisiä:

Merci de m'écrire un petit mot :