3.4.12

...Aux Champs-Elysées

Champs-Elysées on aivan ihana kävelykatu, jonka varrelta löytyy kaikkea kaikille. Hintataso vaihtelee ihan hirveästi sen varrella olevissa kaupoissa, tarjontaa on haarukalla Louis Vuitton - H&M. Ruokapaikkoihin pätee sama, kaikkea löytyy väliltä luksus ja McDonalds (vai miten niin Mäkkäri ei oo luksus?...) Toisessa päässä häämöttää L'arc de Triomphe eli suomalaisittain Riemukaari. Vastakkaisessa päässä hämärtää Concorde aukion tunnettu obeliski. Jos puut ja muut esteet raivattaisiin edestä pois, olisi mahdollista nähdä Louvrelle asti. Champs-Elysée täyttyy turisteista, ulkomaalaisista ”uusranskalaisista” sekä muutamista oikeista syntyperäisistä pariisilaisista. Monikulttuurisuus on siis aivan huipussaan ja ranskan kielen lisäksi voi kuulla erityisesti englantia ja espanjaa. Kukaan turisti ei voi tulla Pariisiin kävelemättä rakkauden kaupungin pääkatua pitkin. Löysin itseni pari kertaa hyräilemästä ”auuuux Champs-Elysées dududududu” (ainakin kaikki ranskanlukijat tuntevat laulun) ja uskon, että sain muutamia outoja katseita.










...au soleil, sous la pluie, à midi ou à minuit, il y a tout ce que vous voulez aux Champs-Elysées !

2 comments:

  1. Ouais, enfin quand tu y vis à Paris tu ne vois pas les choses comme ça crois moi !

    Paris c'est beau c'est vrai, mais c'est aussi :

    la pollution, les agressions, les transports qui puent, qui ne marchent pas, etc. le prix de la vie qui est super élevé et j'en passe.

    C'est super pour passer un week-end, des vacances, mais au quotidien (à moins d'avoir plein d'argent) c'est pas exactement le rêve.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Merci pour ton commentaire. Je te crois bien car j'ai des amis qui y vivent et qui disent la même chose. Je n'ai jamais revé de vivre dans cette ville car je connais la réalité aussi. Pour mon blog j'ai juste choisi les photos qui montrent Paris telle que la plupart de touriste la voient, donc très romantique. Pour visiter c'est une de mes villes préférée et je veux qu'elle reste comme ca, c'est pour ca que l'idée d'aller m'y installer ne me viendras pas à l'esprit.

      Delete

Kommenttia, kritiikkiä, parannusehdotuksia, terveisiä:

Merci de m'écrire un petit mot :